“De samenwerking tussen de ziekenhuizen gaf mij vertrouwen”

Gerrit Heil kreeg de diagnose prostaatkanker in het UMC Utrecht en werd geopereerd in Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Hij was in 2019 een van de eerste patiënten die in de regionale samenwerking bij prostaatkanker werd behandeld.

“Maarten van Elst – verpleegkundig specialist in het UMC Utrecht – werd mijn vaste contactpersoon. Ik koos ervoor om geopereerd te worden. Maarten vertelde mij over de samenwerking bij de behandeling van prostaatkanker tussen het UMC Utrecht, Meander Medisch Centrum in Amersfoort en Tergooi in Hilversum. De prostaatkankeroperaties vinden plaats in Meander.

Vertrouwen

Hoewel ik het Meander niet kende, voelde het ziekenhuis meteen vertrouwd. Niet alleen het gebouw, maar ook de artsen en verpleegkundigen stralen een bepaalde rust uit. Meander beschikt over een nieuwe Da Vinci robot waarmee de prostaatoperatie heel nauwkeurig uitgevoerd kan worden. De urologen uit de drie ziekenhuizen werken in teams samen op de operatiekamer. Zo werd ik in Meander geopereerd door de urologen Willemse uit het UMC Utrecht en Kooistra uit Meander. Zowel het medisch als het verpleegkundig personeel waren door het UMC Utrecht goed geïnformeerd over mijn situatie. Ik voelde me geen verdwaalde patiënt in Amersfoort. De samenwerking tussen de ziekenhuizen gaf mij vertrouwen. Ook kort na de operatie kon ik terugvallen op de zorg in Meander. Alleen dat al geeft een stukje rust, je kunt ergens terecht als je je zorgen maakt.

Vast aanspreekpunt

Een week na de operatie kwam ik weer terug in het UMC Utrecht. Ook in de overdracht van Meander naar het UMC Utrecht was de informatie goed op elkaar afgestemd. Ik kreeg alleen twee keer een nazorgpakket mee, zonde van het materiaal en de medicatie. Dat was eigenlijk het enige tijdens dit traject dat nog beter op elkaar afgestemd kan worden. Verder echt niets dan lof over de zorg en de samenwerking tussen de ziekenhuizen.

Ik gebruikte zowel het patiëntenportaal van het UMC Utrecht als van Meander om uitslagen en behandeling na te kunnen lezen. De rol van de verpleegkundig specialist als vast contactpersoon voor de patiënt was essentieel. Maarten wist wat er speelde en wat er op me afkwam en hield me daarvan op de hoogte. Gedurende het hele traject heb ik de openheid en duidelijkheid in communicatie van de specialisten en zorgverleners enorm gewaardeerd. Daardoor voelde ik me een individu waar men rekening mee houdt.”